Science Partner van de maand: Basisschool Het Talent!

Basisschool Het Talent in Lent geeft op een unieke wijze les. De kinderen gaan zelf aan de slag met een onderzoeksvraag en leren hierdoor op een innovatieve, hands-on manier hoe de wereld in elkaar zit. “De vragen lopen uiteen van wat gebeurt er met een boterham nadat ik hem opeet, tot wat is mijn ziel?”, zegt leraar op Het Talent, Karin Sperber.

Op Het Talent zitten de leerlingen niet in een klas met kinderen van hun eigen leeftijd. De groepen bestaan uit kids van verschillende leeftijden, zodat de jongeren van de ouderen kunnen leren. Andersom leren de oudste leerlingen hoe ze iemand kunnen ondersteunen. Maar het verticale klassensysteem en eigen onderwijsconcept zijn zeker niet de enige bijzondere aspecten van de school. “We werken nu al voor het tweede jaar samen met Het Talent”, zegt Ellie van Zoggel, directeur van Mad Science Gelderland. “Het is een vooraanstaande school op het gebied van wetenschap en techniek.” Karin is het eens met deze uitspraak: “We zijn een van de eerste scholen die wetenschap en techniek verwerkt hebben in het dagelijkse curriculum.” Volgens Karin kan dit ook bijna niet anders, omdat deze exacte vakken terugkomen in bijna alles wat kinderen leren. “Je kunt het dus niet als een los vak zien,” ligt Karin toe. “We kunnen het in bijna al onze lessen verwerken.”

Mad Science helpt Het Talent regelmatig bij hun missie om kinderen zo veel mogelijk bij te brengen over wetenschap en techniek. “We werken altijd met thema’s”,  vertelt Karin. “Binnen deze thema’s gaan kinderen zelf, door trial and error, op zoek naar een antwoord op hun eigen onderzoeksvraag.” Mad Science bekijkt dan samen met de basisschool hoe de eigen workshops het beste kunnen aansluiten bij elk onderzoeksthema. “Mad Science heeft enorm veel basiskennis wat ze met zo veel enthousiasme brengen, daar kunnen wij niet tegenop. En de shows zijn altijd erg prikkelend en je duikt meteen de diepte in bij een onderwerp. Wat Mad Science in één les klaarkrijgt, dat scheelt ons zo veel tijd.”

“Nog steeds zijn er scholen die het moeilijk vinden techniek een goede plaats in het onderwijs te geven”, zegt Karin. Maar volgens haar is dat helemaal niet nodig. “Voor mij is juist het moeilijkste: welk onderwerp ga ik nu weer kiezen om mee aan de slag te gaan?” De leerkracht gaat met veel plezier op onderzoek uit met haar leerlingen. “Het is helemaal niet moeilijk of eng. Er is toch niks mooiers dan zelf uitzoeken hoe iets werkt?”

 

jun, 14, 2016

0

SHARE THIS