Meten = Weten
Hoe lang, kort, zwaar of licht is het?
Over deze les

Wanneer je cupcakes bakt, wanneer je wil weten of je gegroeid bent, wanneer je wil weten hoe ver het fietsen is naar school, al van oudsher meten en wegen we van alles. Maar hoe deden ze dat vroeger toen de meetlat nog niet bestond? De kinderen worden uitgedaagd een paar van die oude meetmethodes uit te proberen (denk aan handen, vingers, voeten) en na  te denken over waarom de meetlat uiteindelijk toch een beter idee bleek.

Wegen hoe zwaar iets is, dat lukt je niet met een meetlat, daar heb je toch echt een weegschaal voor nodig. Met balansweegschalen bepalen de leerlingen van diverse voorwerpen het gewicht. Hierbij komen begrippen als licht, zwaar, in balans en gram aan bod.

En als alle experimenten gedaan zijn….heb je stiekem een rekenles gehad zonder dat je het in de gaten had!



Details
Naam:Meten = Weten
Groep(en):3, 4
Tag(s):
Kerndoel(en):42, 44
Duur:45 minuten
Locatie:Flevoland, Utrecht, Limburg
Toetscode:
Woordenschat:centimeter, afstand, gram, kilogram, massa, meetbaarheid, millimeter, balans, licht, zwaar, lengte, gewicht.
Warning: Illegal string offset 'smartboard' in /subdomains/onderwijs/wp-content/themes/dikka/single-les.php on line 150
Video's



UA-47156231-1